Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

”Envishet – nyckeln till framgång”

ÖRNSKÖLDSVIK. Hur tar man kontakt med skivbolag och varför ska man kontakta STIM?
Om detta och mycket mer berättade musikern Kent Wennman i går i Genebiblioteket.
– Sök stipendier. Ge inte upp och lyd min uppmaning, sa Kent Wennman till åhörarna.

Det var få som besökte seminariet på Genebiblioteket. Men de som var där har en dröm att slå igenom och bli musiker.
Kent Wennman vet hur det är och därför är han ute och föreläser på olika platser i landet. Han slog igenom på 90-talet med bandet Wennman. En duo med honom och Johan Ohlin.

NY SKIVA
Sedan 1997 har han tagit det lite lugnare med musiken och istället koncentrerat sig på att skiva en bok, Musik som levebröd.
Fast i förrgår lade han sista handen på den nya skivan. Något han helst vill tala tyst om.
Jag vet inte ens om jag vill presentera den som mitt, säger Kent Wennman. Men jag är otroligt entusiastisk över den. För första gången har jag gjort något som jag tycker är bra och inte gjort något som ska passa in i radion. Jag vet inte om andra kommer att förstå den. Stilen är engelsk pop, country och Neil Young influerad.

BÄTTRE AFFÄRSIDÉER
Men det var inte för att marknadsföra skivan som Wennman besökte biblioteket.
Allt det där som musiker själva inte vill hålla på med, det gör jag. Berättar om STIM, licensavtal, standardavtal, hur man söker pengar och går igenom upphovsrätten.
Han är själv i den rollen nu att ta kontakt med skivbolag. Och det är tufft.
Jag är äldre nu, har familj. Jag tror inte att musikbranschen är så intresserade av en 38-årig familjefar. Det finns ingen marknad. Musik, det är definitivt inget jag vill att barnen ska hålla på med. Det finns bättre affärsidéer.
Men han ändrar sig snabbt och tänker om. Det kanske inte är så dumt ändå.
Mitt tips är att har man en dröm ska man fanimej inte strunta i den. När gruppen The Ark bildades, skrev medlemmarna på ett kontrakt där det stod att de aldrig skulle ta något annat jobb. Det var tufft, tycker jag. På äldre dagar ska man tänka jag gjorde det där och inte f-n varför gjorde jag det inte.
På 90-talet, när Kent Wennman slog igenom, var det ett annorlunda musikklimat.
I dag är allt så organiserat. I början av min karriär ringde jag runt och presenterade mig själv, till radiostationer och musikförlag. Nu är det så mycket möten, det är lite tråkigt. Fast i dag kan man använda Internet och skicka MP3-filer och nå hela Europa. Fast det är ett jäkla jobb.

SOFIA GÖTH

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons