Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

En dag på spa

Det började i Belgien för ungefär 200 år sedan. Nu är det på väg till Örnsköldsvik. Ett spa kommer lastat – med lyx och flärd.
Därför for ÖA till Storhogna högfjällshotell, tio mil söder om Östersund, för att finna motsvarigheten till vad det tyska företaget Health Care Center är på gång med.

Tysken och Örnsköldsviks kommun har sagt att det ska börja byggas om ungefär ett år och att man ska kunna plaska i bubbelpool för första gången cirka ett år senare.
Men det är inte det enda man kan fördriva tiden med om man besöker ett spa.
Vi for till Storhogna högfjällshotell, tio mil söder om Östersund, för att finna motsvarigheten till vad det tyska företaget Health Care Center är på gång med.
Vad spännande att ni också ska få en anläggning, tycker Kristina Nilsson, bokningschef på Storhogna.
Många som kommer
Där har verksamheten gått från kaffestuga till spa på drygt 30 år.
Det var inte förrän 1999, när hotellet såldes till Mats Wallin och man byggde om bland annat badavdelningen, som konceptet spa infördes.
Då var omsättningen 16 miljoner kronor.
I dag är den 33 miljoner kronor.
Vi är jättetacksamma för att så många vill komma till oss, säger Kristina ödmjukt. Men hela tiden gäller det att vi försöker förnya oss så mycket vi kan.
Storhogna är fjällvärldens första spa. Den som bjuder till cirka fem timmar i bil från Örnsköldsvik når den charmiga anläggningen med ett stort urval när det gäller möjligheter att satsa på personlig lyx.
Direkt efter incheckning, när man är på väg till sitt rum, får man klart för sig hur långt ifrån ett club 33-hotell man befinner sig.
Den vackra vinterträdgården med den äkta bäcken som rinner rakt igenom är bara en detalj som ögat fastnar på.
Inne på rummet ligger den vita badrocken och väntar på sängen. På ett bord är en fruktpåse laddad och ihopknuten med vitt och rött band.
Den vane hotellgästen kanske kastar sig över fjärrkontrollen för att ta reda på hur många kanaler som finns tillgängliga, och gör man det på Storhogna finns risk för viss besvikelse. Bara ettan, tvåan och fyran i burken skulle kunna betyda att man inte reser till Storhogna för att ödsla bort tid med att glo på tv.
Det är väldigt olika vad gästerna väljer att satsa på när de är här, fortsätter Kristina. Gemensamt för dem är dock att de är ute efter att koppla av.
Och då har de verkligen kommit rätt.

TAXAMETERN TICKAR
Fast det är inte gratis för den som vill känna sig extraviktig för en helg, eller kanske till och med längre än så.
Några tusenlappar kostar det så fort man bara checkat in. Sedan tickar taxametern på ganska fort för varje pålägg man väljer. En extralyxig ansiktsbehandling går lös på 785 kronor, energimassage i 20 minuter kostar 285 och ansning av bryn i tio minuter vill de ha hundringen jämt för.
Jag tror att många väljer oss för att de är så less på alla aktiviteter där man ska vara ute och vara så hurtig hela tiden, och att det ska drickas en massa sprit.
Är man stressad och bara vill slappna av så ska man kunna välja en plats där man inte behöver gå utanför ytterdörren. Å andra sidan får man ligga i som gäst om man vill vara med på alla pass vi kör.
Den som vill röra på sig kan välja mellan yogapass, vattengympa, biljard eller skidåkning, både nerför och på tvären.
På höstarna har vi ridhelger - och under vintrarna arrangerar vi en hel del skoterturer som det bara är att anmäla sig till.
Kristina tycker det låter spännande när hon hör att ett tyskt företag är på väg till Örnsköldsvik. Det är inte utan att hon blir nyfiken:
Vad finns att göra utanför anläggningen i Örnsköldsvik? undrar hon.

KONCEPTET VIKTIGT
Även företagets vd, Henrik Linusson, ser fundersam ut när han får höra att tyskar ska blåsa upp en jätteanläggning ganska nära Örnsköldsviks centrum.
Innehållet i konceptet är viktigt. Det är nog svårt att få enbart ett 200-miljoners hotell att gå runt.
Linusson berättar vidare att Storhogna drivs utan stöd och att det kan ske främst tack vare ett stort och relativt folkrikt upptagningsområde.
Vi har ju bara 10 mil till Östersund och 17 till Sundsvall. Och visst händer det att vi har långväga gäster, men främst kommer de ifrån det här närområdet.
Både Linusson och Kristina Nilsson är noga med att betona att Storhogna inte är något hälsohem eller ett ställe dit man reser för att bli frisk från sjukdomar.
Här kan vi erbjuda lyx, gästerna ska känna att de unnar sig något de normalt inte får, förtydligar Nilsson. Våra aktiviteter kan kanske vara bra i förebyggande syfte.

SUNT TÄNKANDE
Eftersom Storhogna satsar på hela människan ingår naturligtvis ett sunt tänkande när det gäller menyerna. När vi är på besök består trerättersmiddagen av Carpaccio av marulk med olivtapenade & kaprisolja till förrätt. Varmrätten består av ugnsbakad kalventrecôte med ratatouille & rökig rosépepparsås - och efterrätten av pepparkaksparfait med päron och kanelkompott.
Våra middagar är väl genomtänkta så att de inte innehåller onödigt mycket grädde, till exempel. Det går att åstadkomma god mat utan onödigt fett.
Portionerna skymmer inte hela tallriken, men det är heller inte meningen.
Vi anser att det här är tillräckligt, säger Kristina och tittar på sin tallrik. Och den som vill ha mer får säga till så ordnar vi det. Våra middagar innehåller ungefär 1 000 kalorier, det är 1 500 mindre än ett mål på McDonalds.



HASSE TAVÉR

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons