Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Domsjös miljardprojekt avblåst

+
Läs senare
/

Domsjö Fabrikers miljardprojekt är avblåst. De indiska ägarna är inte intresserade av att satsa på DME. Investeringen på drygt 3,5 miljarder kronor skulle ge uppemot 400 nya jobb i Örnsköldsvik.

Domsjö Fabriker skulle tillsammans med företaget Chemrec bygga en helt ny anläggning på fabriksområdet i Domsjö.

Man skulle börja producera DME, grön biologisk "diesel", och biometanol av svartlut. Årsproduktionen skulle motsvara bränslebehovet för 2 000 lastbilar.

Anläggningen skulle kosta drygt 3,5 miljarder kronor. Uppslutningen och stödet bakom satsningen var stor meddelade företagsledningen: regeringen, EU-kommissionen, ett flertal riskkapitalister, Volvo, en miljöfond i London, och så vidare.

Även Energimyndigheten gillade projektet. Domsjö Fabriker beviljades ett stort investeringsstöd om en halv miljard kronor.

– Dessutom skulle det krävas att vi byggde ett nytt kraftvärmeverk för ytterligare en miljard, säger Lars Winter, vd, Domsjö Fabriker.

Men nu är miljardprojektet avblåst. DME är inte intressant för den indiska företagsgruppen, Aditya Birla Group, som köpte fabriken.

– Det är ett ställningstagande som gjorts efter en samlad bedömning och omfattande analyser. Förgasningsprojektet passade inte in i de nya ägarnas affärsplan. De vill investera i Örnsköldsvik, men har en annan viljeinriktning, säger Winter.

Tekniken var ett annan bidragande orsak. Att skala upp DME-produktionen, från Chemrecs lilla pilotanläggning i Piteå, till en fullskalig anläggning gör sig inte alldeles enkelt enligt Winter.

– Men budskapet är att vi ska utveckla fabriken, men behålla fokus på vår befintliga produktion av specialcellulosa för viskos. Det kommer att komma andra satsningar istället, säger han.

Kring ställningsstagandet finns även en mer övergripande diskussion – hur osäkert det kan vara att satsa på gröna drivmedel i Sverige.

– Eftersom politikens ambition är att se en inhemsk produktion av gröna drivmedel, måste man ge investerare långsiktiga förutsättningar för sina projekt.

– Den som ska investera miljarder, måste få klarhet i marknadsförutsättningarna under investeringens livslängd, vanligen är 20 år. Osäkerheter om att skattesubventioner eller kvotsystem ändras under den tidshorisonten måste elimineras.

Beskedet om att Domsjö drar sig ur skapade naturligtvis en stor besvikelse bland de som spenderat år på att få till stånd en storskalig DME-anläggning, Energimyndigheten och samarbetspartnern Chemrec inte minst.

– Jag har förståelse för varför Domsjö Fabriker drog sig ur. Generellt kan sägas att miljardinvesteringar på förnybar energi kräver politiska beslut. Tydliga politiska beslut, säger Max Jönsson, vd, Chemrec.

Daniel Johansson (C), statssekreterare hos energiminister Anna-Karin Hatt, kommenterar situationen även han.

– Regeringens och Energimyndighetens stora satsningar på utveckling av nya biodrivmedel fortsätter. Att Birla nu väljer att inte satsa på svartlutsförgasningsprojektet i Domsjö är beklagligt, men de har kommit fram till ett sådant ställningstagande vid en samlad bedömning.

Enligt Johansson är Birlas förvärv av Domsjö ett bevis på hur attraktivt Sverige är som investeringsland. Han noterar även att företaget inte riktat någon kritik mot regeringens agerande kring projektet.

– Vi har haft en god dialog. Förhoppningsvis kommer andra företag att vara beredda att satsa på att utveckla svartlutsförgasning, säger Daniel Johansson (C).

Annons
Annons
Annons