Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Dissolving från Domsjö framtidsprodukt i Kina

+
Läs senare

Domsjö.Domsjö Fabriker har blivit en uppstickare på dissolvingmarknaden i Kina. Över 10 000 ton har levererats i år och marknadsdirektör Charlie Lundmark har goda förhoppningar om växande försäljning i framtiden. Kineserna uppskattar Domsjöprodukten för dess höga kvalitet och leveranssäkerhet.

Charlie Lundmark har besökt Kina två gånger under år 2001. Efter den första resan i våras beräknades leveranserna bli 5000 ton i år. Men sedan Domsjö Fabriker hade visat upp sig på en utställning i Peking i september blir facit över 10 000 ton. Mer än en fördubbling av det förväntade.

EXPANSIV MARKNAD
Konkurrenterna finns främst i Kanada, USA och Sydafrika.
Kina är en viktig marknad för dissolvingmassa, en av de mest expansiva och snabbväxande i världen. Kineserna är tuffa i förhandlingarna och priserna ligger lågt men vi har fått både statliga och privata kunder, säger Charlie Lundmark.
Det väldiga landet i öster har ett tjugotal större och mindre viskosbruk som tillsammans producerar cirka 550 000 ton per år. Viskos används i huvudsak som textil, antingen i ren form eller i blandning. Kineserna utnyttjar också dissolving till cellofan för livsmedel.
Tidigare har de kinesiska viskosbruken utnyttjat så kallad cotton linters, en bomullsmassa, som råvara. Av miljöskäl minskade tillgången och numera blandar vissa bruk bomullsmassa med dissolving, medan andra enbart använder dissolving. En fördel är också att dissolving är billigare än bomullsmassa.

LYCKAS BRA
Domsjö Fabriker har inte drabbats så hårt av lågkonjunkturen som många andra massaindustrier. Årets produktion blir cirka 190 000 ton , varav cirka 65 procent dissolving och resten pappersmassa. I fjol producerades 200 000.
Många bruk har det tungt just nu men vi är nöjda. Vi kan sälja och har inte behövt göra stopp i fabriken. Det är bra att ha två ben att stå på, både dissolving och pappersmassa. Priserna ligger fortfarande lågt men dollarn är stark och vi jämför alltid i dollar, säger Charlie Lundmark.
Han ser en stor potential i Kina.
Det handlar inte bara om att nå en större geografisk marknad utan också att hitta nya användningsområden. Det finns så mycket man kan göra av cellulosamassa!






BERIT NORSTEDT

Annons
Annons
Annons