Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Digital-tv hett i Ö-vik

Örnsköldsvik. Trots allt prat om fiasko och katastrof för den statliga varianten med marksänd digital-tv verkar ”Robert-boxen” vara populär i Örnsköldsvik.
– Boxer sägs vara ett fiasko men det tycker inte jag, säger Mats Lundblad, butikschef på Prix plus i Örnsköldsvik.

Annons

Vi har sålt fler boxar än vad vi hade trott, säger Birgit Fahlgren på Gullängets Radio och TV.
En av tv-butikerna i Örnsköldsvik har till och med haft svårt att få hem tillräckligt med Boxer-boxar.
Det är svårt att få tag på boxar. Vi fick ta från en grossist i Västerbotten, normalt får vi från Boxer själva, säger Göran Stenberg på Knut Sehlin.
Över huvud taget verkar digital-tv vara hett i Örnsköldsvik.
Det har varit väldigt bra, säger Mats Lundblad. Vi har kört i fyra år och jag vet inte hur många pärmar jag fyllt med kontrakt.
Då handlar det främst om satellitversionen av digital-tv. Nu är det markversionen som går bäst enligt handlarna och det beror till stor del på hård lansering från Boxers sida och att det är OS.
OS påverkar. Det sänds ju väldigt mycket, säger Mats Lundblad.

FLER VÄLJER MARKNÄTET
Göran Stenberg säger att en stor majoritet av de kunder som nu
skaffar digitalt väljer den markbundna versionen. En av anledningarna till det tror han är att folk vill slippa ha en parabolantenn på huset.
Fiasko-stämpeln grundar sig mest på att det bara sålts cirka 100 000 boxar för marksänd digital-tv trots att utbyggnaden av marknätet kostat miljarder och att 90 procent av hushållen nås av sändarna. Det har med andra ord inte blivit någon direkt rusning för att skaffa marksänd digital-tv. En annan sak som spelar in är att det inte går att se alla kanaler via marknätet. Eftersom Jan Stenbecks MTG hoppat av så går det inte att se TV3, ZTV och de andra Stenbeckskanalerna genom Boxers boxar.
Men Mats Lundblad tycker inte att det är ett fiasko. Han säger att Boxer fyller sin funktion genom att man får fler kanaler att välja på jämfört med det vanliga utbudet. Han vill snarare se det som vilken marknadsvara som helst:
Jag ser det som olika tjänster man väljer sin tv-operatör efter vad man tycker är bäst, säger han.
Mats Lundblad jämför med att
köpa en mobiltelefon, den köper man utifrån vilka funktioner och tjänster man vill ha. När det gäller tv så blir det på samma sätt man väljer den operatör som har de kanaler man vill se.
Problemet uppkommer då man vill se allt. Då blir det till att köpa
både boxar och paraboler åtminstone som det fungerar idag.

INGEN HAR ALLT
Men vad rekommenderar då handlarna den som ska skaffa digital-tv?
Det enkla svaret är att det beror på vad man vill se. Är man nöjd med ett begränsat utbud kan det räcka med Robert-boxen. Vill man däremot se allt så är det satellit som gäller, men då måste man skaffa två olika boxar eftersom ingen av operatörerna har alla kanaler i sina paket.
Birgit Fahlgren uttryckte det så här:
För enkelhetens skull Boxer. För framtidens skull satelliten.
Men detta gäller för idag. Vad som kommer i framtiden vet fortfarande ingen och det är kanske just det som får många att vänta med att skaffa något digitalt alternativ.
KAJ GLÄNNESTRAND

REDAKTIONEN

Annons
Annons
Annons