Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

”Botniabanans broar har en annan konstruktion”

ÖRNSKÖLDSVIK. Två nybyggda broar i Stockholm stängdes häromdagen helt sedan sprickor upptäckts i betongen.
Företaget som konstruerat broarna arbetar även med flera av Botniabanans järnvägsbroar.
Det rör sig dock i de fallen om helt andra brotyper och konstruktioner.

I tisdags kväll gick stora brolarmet i Stockholm. De nybyggda broarna Alviksbron och Gröndalsbron stängdes sedan sprickor upptäckts i betongkonstruktionen. Stockholms lokaltrafik, som kört spårvagnslinjen Tvärbanan över broarna, vågade inte ens tillåta gående på broarna med hänsyn till rasrisken.
Broarna har byggts av jättarna i branschen, NCC och Skanska. Konstruktionen är gjord på ELU Konsult i Danderyd.
Företaget ELU Konsult arbetar i dag med konstruktionen av flera av Botniabanans broar.
Men våra broar är av en helt annan typ, så kallade balkbroar, säger Åke Edlund, projektledare på Botniabanan med lång erfarenhet av brobyggande. Det är en beprövad metod som vi har lång erfarenhet av, så jag sover gott om nätterna.

LÅNGA SPÄNNVIDDER
De två broarna i Stockholm, som nu är avstängda, är byggda med så kallad Frei-vor-bau-teknik. Översatt från tyskan blir det ungefär Fritt-fram-bygge.
Denna brotyp används när avståndet mellan bropelarna är så stort att vanliga balkbroar inte kan byggas, säger Åke Edlund. Man kan också välja dem för att grundläggningsförhållandena är för dåliga för att bära upp en balkbro.
Gröndalsbron har ett 120 meter långt huvudspann. Längsta spännvidden på Alviksbron är 140 meter. De två stora brostöden för Alviksbron är dessutom grundlagda på 30 meters vattendjup.
Broarna har byggts genom att först själva bropelarna gjuts. Därefter har brospannet byggts på fem meter i taget åt bägge håll. På det viset har bygget haft balans hela tiden. Tills slut har spannen mötts och brodelarna kunnat knytas ihop.
Men den tekniken är inte aktuell för Botniabanan. Av de 42 längre järnvägsbroar som banan får är 41 balkbroar. Den återstående är en fackverksbro i stålkonstruktion.

BYGGER BALKBROAR
Enligt Åke Edlund är erfarenheten av balkbroar lång och god.
Den brotypen, med balkar av stål eller betong, är den i särklass vanligaste brotypen när spännvidden ligger mellan 25 och 70 meter. Botniabanans broar kommer ha spännvidder på som längst 60 meter.
Balkbroar är förhållandevis enkla att konstruera och bygga. Eftersom de är billiga i sammanhanget, strävar man efter att använda den brotypen när grundläggningsförhållanden, spännvidd och annat medger det.
När det gäller järnvägsbroarna längs Botniabanan ska de orka med tunga godståg på 1 500-1 600 ton. Därför konstrueras de så att de ska tåla en axellast på
33 ton över hjulen istället för de 25 ton som bestämmelserna säger i dag.
Vi gör så för att redan nu
möta framtida ökningar av lasten på järnvägsvagnarna, säger Åke Edlund.
Lennart Westberg, Botniabanans vd, kommer trots de lugnande beskeden att följa utvecklingen noga.
Efter det som hänt i Stockholm har vi all anledning att titta igenom det här, för att säkerställa att det inte finns några risker med våra broar, säger han.

PER EURENIUS

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons