Annons

Bildspecial: Motororgie i krom

/

Vid pass 17-tiden på söndagen började de rulla ut ur Åhléns-garaget, alla dessa glänsande bilar och motorcyklar. Årets motorshow, den 35:e i ordningen, var avslutad. Se bilderna här.

Ända sedan 1976 har SHRA Örnsköldsvik årligen arrangerat sin motorshow i det som ursprungligen hette Tempo-garaget.

– Vi vågar inte säga det säkert, men vi tror att vi är unika, att ingen annan show i landet är lika gammal som vår, säger Jonas Lundgren, speaker och dragracingansvarig i föreningen.

Det var en sedvanlig orgie i krom, lack och linjer som dagens motorfordon – de flesta till synes stöpta i samma form – saknar. En våt dröm för en 50- och 60-talsnostalgiker.

Där fanns allt från upphottade gamla moppar till en väldig Auburn Speedster från 1936, som var bland det häftigaste skribenten sett!

De amerikanska monsterbilarna dominerade förstås, men där fanns också exempelvis en liten brittisk Hillman Minx Phase II från 1948 som gått – 7 400 mil.

– Jag köpte den från en bilfirma i Göteborg. Det enda jag gjort är att jag renoverat bromsarna. Den går jättefint, men man ska helst inte köra över 70. Den är lite vindkänslig, berättade ägaren Margitha Sjödin.

Där fanns också Niklas Hörnells tyska Heinkel Trojan 603 från 1962. En trehjulig, udda läckerbit som så vann publikens förtjusning att den fick priset "Peoples choice". Det vill säga röstade publiken fram den som sin speciella favorit.

Den oefterhärmlige Bosse Andersson, Bildoktorn ni vet, fungerade som extra dragplåster. Den lika roliga som kunniga gamla bilmeken intervjuade, bjöd på roliga historier och svarade på knepiga bilfrågor.

Han berättade bland annat att han bestämde sig för att bli bilmekaniker redan i tioårsåldern, sedan han uppfunnit en evighetsmaskin som inte fungerade.

– Då gick jag på biblioteket och lånade en bok där det stod hur bilar fungerar – sedan har jag varit fast i det här träsket.

Bildoktorn fick också äran att dela ut ett specialpris och det gav han till gänget på ungdomsgården Hålan i Bjästa.

De håller på att bygga en...ja, bil av något slag. Chassit är från en T-Ford från mitten av 20-talet, motorn, hjulen och en del annat från en Volvo Duett.

– Flaket och mycket annat har vi byggt själva. Annars är det mycket attiraljer som hittats runt om i skogarna, berättade Johan Nilsson, en av eldsjälarna i projektet.

– Om ett år hoppas vi att bilen ska vara besiktad och körklar.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons