Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barns rättigheter på schemat i Bredbyn

BREDBYN. I veckan är det Rädda Barnens barnrättsvecka. Runt om i hela Sverige ägnar sig skolelever åt FN:s konvention om barnens rättigheter och så även i Bredbynskolan.

Annons

Det är femte året i rad som Rädda Barnens temavecka hamnat på skolschemat för runt 87 000 elever i landet. Fast för Bredbynskolan är det första gången och redan nu pratar man om att hela Anundsjöområdet ska delta nästa år.
Vi nappade direkt när vi fick erbjudande om att vara med. Jag tycker att det harmonierar väldigt bra med övriga läroplanen och just detta om rättigheter och skyldigheter, säger skolledaren Jan-Olof Olsson.
Barnrättsveckan handlar framför allt om barns lika värde, tolerans, respekt, mobbning och utanförskap.

SVÅRA VAL
I måndags drog alla klasser i Bredbynskolan igång med temaveckan. Uppgifter och infallsvinklar till ämnet finns redan klara via handledning från Rädda Barnens för att passa de olika årskurserna. De yngre i åldrarna 6 till 8 år sysslande i går med att fylla en ovanlig luftballong med bilder på saker som tillhör deras vardagsliv. Men hemmet, skolan, mat, kläder, kärlek och leksaker gjorde att ballongen började sjunka och då gällde det att plocka ut det man kan klara sig utan, vilket visade sig inte vara så lätt.
Det handlar om att få barnen att tänka till om vad som verkligen är viktigt, berättar Monica Samuelsson, lärare.
Hos mellanstadieeleverna pågick samma övning, men där försökte man se till att rangordna och göra olika prioriteringar kring vad som är viktigast. Jonas Vågström var en av de som till slut kom fram till vad som var nummer ett.
Jag valde kärlek och omsorg av föräldrarna, säger han.

RÄTT TILL FAMILJ
Tidigare i veckan har de bland annat ägnat sig åt ämnen som rättigheter och rätt till familj och trygghet. Även vem och vart man kan vända sig i samhället för att hitta det.
För skolans niondeklass innebar den tredje temadagen att ämnet diskriminering skulle behandlas. Klassen delades in i två grupper; flickor och pojkar. Sedan skulle de göra var sin lista på alla de skällsord som man kallar det motsatta könet.
Man får nästa skämmas nu när man ser orden svart på vitt, säger Emma Jonsson efter att betraktat vad tjejerna åstadkommit.
Listorna byttes mellan grupperna och de fick stryka över de ord som ingen vill höra eller bli kallad.
Förutom i Bredbynskolan pågår samma temavecka på Domsjö-, Högland- och Sörlidenskolan i Örnsköldsviks kommun och totalt deltar 3 600 barn.
SARA LUNDVALL

REDAKTIONEN

Annons
Annons
Annons