Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

150 tjänster bort på Mittmedia

150 tjänster ska under de närmaste tre åren försvinna från Mittmediakoncernen, som bland annat äger Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland

Annons

150 tjänster ska under de närmaste tre åren försvinna från Mittmedia, som bland annat äger ÖA och TÅ. I planen ingår också att förändra papperstidningen och börja tjäna pengar på det digitala materialet.
På måndagsförmiddagen presenterade Mittmedia sin treårsplan, där det framgår att 130-150 tjänster ska bort från företaget de närmaste åren. Hundra av dessa är journalister, som arbetar på redaktionerna med att producera tidningarna.
Vad innebär det här för ÖA och TÅ?
– Det är för tidigt att svara på. Vi vet inte hur det kommer att slå lokalt än. Men det blir en omställning av verksamheten, och vi ska bland annat göra en digital satsning, säger Jimmie Näslund, chefredaktör för ÖA och TÅ.
– Vår grundidé är den lokala journalistiken, och vi kommer fortsätta att göra bra lokal journalistik.
Hur ska man kunna göra det när så många journalister får gå?
– Dels måste vi ändra arbetssätt för att effektivisera där det märks minst för läsarna. Det finns områden där vi kan bli bättre på att samarbeta utan att tappa den lokala prägeln, och vi måste hitta dessa områden.
På grund av de sjunkande upplagorna och minskade intäkterna ska papperstidningarna optimeras i stället för att maximeras. Trycktider kan komma att förändras, liksom tidningsformat samt att innehållet kommer att ses över. Ambitionen är att bli ännu lokalare.
Mittmedia ska istället satsa mer på de digitala kanalerna och gratistidningar. Bland annat ska man börja ta betalt för innehåll på tidningarnas webbsidor och redaktionerna ska prioritera att publicera nyheter via digitala kanaler först. Visionen är att de digitala kanalerna ska stå för hälften av intäkterna på 2020-talet.
– Vi ska bli bättre digitalt, och då är det lättare att ta betalt för den digitala produkten. Dessutom finns det en stor potential hos den digitala annonsmarknaden, säger Jimmie Näslund.
Vid årsskiftet slås alla företag som ingår i koncernen Mittmedia samman till ett stort företag. Susanne Sjöstedt är TÅ:s representant i den nybildade journalistklubben för hela Mittmedia. Enligt henne betraktar fackklubben treårsplanen som ett förslag, eftersom det inte har förhandlats med facket ännu.
– Vi har för avsikt att argumentera för journalistsidan. Det är väldigt många tjänster och innebär ett hot mot lokaljournalistiken, säger hon.
Hon säger att man i facket inte är omedvetna om att det krävs en omställning och nedskärningar, men att det krävs journalister för att kunna göra en produkt som folk vill betala för.
– Vi jobbar redan i dag väldigt effektivt och målmedvetet. Jag har svårt att se hur vi ska bedriva samma bra journalistik med färre personer. Vi hoppas på att kunna övertyga ledningen om det.

Annons
Annons
Annons