Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att sjösäkratillfällig bro över älven

Annons
Svårt att sjösäkra

tillfällig bro över älven

En tillfällig pontonbro under tiden som Sandöbron repareras ser inte ut som någon lätt framkomlig väg.

I synnerhet är säkerheten vid broöppning komplicerad att lösa enligt Sjöfartsverket.

Det är i ett yttrande till Vägverket Region Mitt i Härnösand som Sjöfartsverket redovisar sina preliminära ståndpunkter angående förslaget med en alternativ öppningsbar bro över Ångermanälven.

Öppningsbredden bör i så fall vara cirka 200 meter, konstaterar Per-Erik Färnstrand, chef för Bottenhavets sjötrafikområde i Gävle, och fortsätter:

"Avisering för broöppning är ingen lätt fråga, här gäller dels sjösäkerhet och dels säkerhet för bron. Fartygen som skall passera bron har inga väntlägen, kan varken ankra eller kovända, därför kommer vi att bland annat kräva generell lotsplikt. Vi måste även ta ställning till signalsystem och radiokommunikation."

För att kunna bedöma frågan vidare efterlyser Färnstrand en skiss som anger exakt var bron ska placeras och vilka tillfartsvägar som ska användas.

Han uppger att generellt tycker dock Sjöfartsverket att en färja bör vara ett bättre alternativ än bro.

Det är en bedömning som projektledaren Göran Dahlin på Vägverket håller med om.

- Vi tror inte att en bro är rimligt i förhållande till vad vi får. Sjöfartsverkets ståndpunkter gör inte bron billigare. 200 meters öppning ställer höga krav på den rörliga delen. Det blir särskilt svårt vid is.

- Vi har också begärt uppgift från idégivaren om någon referensanläggning att studera, men det kan man inte presentera. Vi brukar inte på Vägverket hålla på med experiment.

- Vi tycker att färja är ett bättre alternativ än bro i så fall, ja. Men det har vi uteslutit av kostnadsskäl. Färjan skulle kosta femton miljoner under avstängningstiden och det ryms inte i ramen för vår upphandling som redan är gjord, säger Göran Dahlin.

Helt kan broförslaget inte avfärdas ännu. Närmast ska kostnadsfrågan utredas av konsult.

Idéskissen till en pontonbro lanserades för någon månad sedan av Erik Lindquist och Peo Axelsson. Tanken är att lägga bron mellan Svanö och Strömnäs för att klara biltrafiken över älven under Sandöbrons stängning.

Sandöbron tar enligt Vägverkets tidtabell två år att renovera. Mesta tiden kan ena körbanan hållas öppen men i ungefär sex månaders tid från augusti 2002 kommer all trafik att stoppas.

Bland annat Svensk Handel protesterar skarpt emot helavstängningen. Kunder som tvingas ta andra vägar och försvinner så länge som ett halvår blir mycket svåra att vinna tillbaka.

- Överläggningar pågår med entreprenören för att kunna nedbringa avstängningstiden så mycket som möjligt. Hur mycket kortare den kan bli vågar jag inte säga i dag, uppger Göran Dahlin.

klas leffler

0611-554830 klas.leffler@tidningen.to

Tidningen den 13 oktober.

Annons
Annons
Annons