Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Stora förändringarinom Posten i höst

Stora förändringar

inom Posten i höst

Posten står inför stora förändringar. I Ångermanland kommer det att märkas i augusti/september när försäljning av brev och frimärken flyttar från traditionella postkontor till butiker och bensinmackar.

- Vi har fattat beslut om inriktning att inte ägna oss åt finansiella tjänster utan koncentrera oss på brev- och paketbefordran. Samtidigt har vår ägare staten ålagt oss att även ha kassaservice, säger Carina Nilsson, chef för postservicen i Örnsköldsvik, Sollefteå och Kramfors.

Inom Posten pågår för närvarande ett omfattande utredningsarbete om den nya organisationen och vilka samarbetspartners som ska anlitas. Inom några månader ska bilden ha klarnat. Detta gäller även frågan om hur många anställda som Posten behöver efter förändringen.

I slutet av augusti börjar man arbeta efter den nya modellen i Härnösand. I september är turen kommen till Örnsköldsvik, Sollefteå och Kramfors.

- Under sommaren ska kunderna få information om var de ska gå när de ska göra sina olika postärenden. Meningen är att det ska bli bättre tillgänglighet och längre öppettider, säger Carina Nilsson.

Hanteringen av brev, paket och frimärken ska skötas på serviceställen som tecknar avtal med Posten. Det är ännu inte klart vilka som får uppdragen på respektive orter. Posten har dock skrivit centrala avtal med Ica, Hemköp, Pressbyrån, OK Q8 och Axfood.

På vissa orter behålls de nuvarande postkontoren för insättning och uttag av pengar på olika banker. På andra ställen förs även denna tjänst över till en samarbetspartner.

- Vi har alltså kvar alla tjänster, det är en missuppfattning att det är något som försvinner. Servicen kommer bara att finnas i två olika nät, säger Carina Nilsson.

Lantbrevbäringen fortsätter som vanligt. De företagskunder Posten har avtal med kommer att skicka och hämta sina försändelser på speciella Postcenter. Dessa center anpassas med speciellt bra parkerings- och lastmöjligheter. Här finns också företagskundernas postboxar.

erik åmell

0612-77 17 64

erik.amell@tidningen.to
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons