Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riks 90 Bollsta-Sollefteå kan få mitträcken

Annons
Riks 90 Bollsta-Sollefteå kan få mitträcken

Riks 90 mellan Bollstabruk och Sollefteå kan bli den första "mindre väg" i landet med mitträcken. Detta som ett försöksprojekt hos Vägverket.

Satsningen på mitträcken och omkörningsfiler på E4 har varit en succé. Olycksfrekvensen har minskat radikalt och allt fler stora vägar förses därför med mitträcken och omkörningsfiler. Det gäller även långa sträckor av E4 i Västernorrland.

Nu har turen kommit till att undersöka möjligheten med mitträcken också på mindre vägar. Riks 90 Bollstabruk-Sollefteå ska undersökas som ett nationallt pilotprojekt. Sträckan Vännäs-Lycksele i Västerbotten ingår också i försöket.

- Det här är ett samprojekt mellan Region mitt och Region Norr, säger Anders Boström på Vägverket i Härnösand.

Något beslut om att verkligen bygga ut med mitträcken finns inte, ska det påpekas. Däremot ska förutsättningarna utredas. På de stora vägarna handlar det om sträckor med omväxlande två och en fil.

På Riks 90 kan det bli frågan om bara en fil för varje väghalva, med några sträckor där det byggs ut för omkörningsmöjligheter.

- Vi vet ännu inte om det fungerar. Det är detta utredningen ska ta reda på och då krävs nog också att man detalj praktiskt undersöker hur det skulle fungera längs ett avsnitt. Vi kan inte bara titta på saken teoretiskt.

En rad frågor som måste undersökas, till exempel hur räddningstjänsten skulle fungera med mitträcken. Och hur blir det med snöröjning och vägunderhållet.

Något som kan bli till problem är att det längs den här typen av väg finns en hel del bebyggelse och därmed många utfarter att ta hänsyn till. Gång och cykelbanor är en annan aspekt.

Vägverkets förhoppning är att ha utrett möjligheterna fram till vårvintern. Naturligtvis hänger också mycket på kostnadsaspekterna.

Att satsa på mitträcken har hittills visat sig betydligt billigare än stora vägombyggnader, i varje fall om man jämför med motorvägar. Ändå har alltså olycksfrekvensen minskat drastiskt.

- Den första sträckan som byggdes med mitträcken var Gävle-Axmar och där har vi inte haft en enda dödsolycka sedan dess.

Att bygga om en större väg som E4 med mitträcken kostar 1500-3000 kronor per meter. Det kan tyckas vara mycket pengar, men är ändå bara en tiondel av kostnaden för motorvägar.

- I dag kostar en motorväg 20-30 miljoner kronor per kilometer att bygga.

anders lidén
Annons
Annons
Annons