Annons

Problematisk dag för tågen

/

Signalfel gjorde att fyra tåg blev mellan en halv timme och två timmar försenade på måndagen.

Hos tågoperatören Botniatåg AB är man luttrade genom de tidigare problemen på Botnibanan mellan Umeå och Örnsköldsvik. Men att det skulle bli liknande problem på Ådalsbanan var förstås inget man önskat sig.

– Det känns inte alls bra och vi har full förståelse för att resenärerna reagerar, säger Lena G Olsson, marknadschef på Botniatåg.

Problemet är det nya signallösa ERMTS-systemet. Skillnaden mellan det gamla signalsystemet och det nya är som skillnaden mellan den analoga och digitala tekniken. Tågen kommunicerar dessutom via GSM och satellit.

Problemet som nu har uppstått handlar om ett fel i radiokommunikationen mellan tågen och trafikledningen i Ånge. Den bryts och då stoppas tåget automatisk av säkerhetsskäl och det tar minst en kvart att få igång systemet igen.

– Felen har uppstått i övergången mellan Ådalsbanan och Botniabanan. Det är beklagligt att det har uppstått och vi hoppas att så snabbt som möjligt kunna lösa problemet, säger Roger Falke, presskommunikatör på Trafikverket.

Under måndagen ledde detta till omfattande förseningar. Men Botniatåg behövde inte sätta in några extra bussar. Ett av tågen blev stående i 45 minuter i en av tunnlarna på Botniabanan, norr om Nyland.

– Vi vet inte när felen har åtgärdats, rätt vad det är så har man löst problemet och därför är det svårt att låsa situationen med extra bussar, säger Lena G Olsson.

Läs också: "Kraftiga tågförseningar"

Annons
LÄS OCKSÅ
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons