Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Portalen vid Sandöbron höjs efter flera olyckor

Annons
Portalen vid Sandöbron

höjs efter flera olyckor

Flera olyckor där fordon kört in i och fastnat i avspärrningarna vid Sandöbron har inträffat. Därför ska skyddsanordningarna nu göras om och portalen blir högre.

På var sida om Sandöbron finns sedan några veckor en portal skyltad med "2 meter och 20 centimeter". Portalen ska hindra att allt för tunga fordon kör över bron under ombyggnadstiden. Den hindrar till exempel lastbilar att nattetid strunta i förbudet.

Det finns också skyltar som berättar om maximal höjd. Men uppenbarligen är det inte alla som lägger märke till detta. Det finns flera fall där fordon kört in i portalen.

- Vi känner i varje fall till tre exempel där man kört in och fastnat i portalen. Det gäller en högbyggd skåpbil, en husvagn och en hästtransport, berättar Göran Dahlin på vägverket.

Vid olyckan med skåpbilen slutade det till och med så illa att hela portalen fick byggas om. Den som kör in i avspärrningarna kan heller inte förvänta sig någon ersättning. Risken är istället att man kan tvingas betala vägverket för skadorna på utrustningen.

- Kör man in i avspärrningarna har man inte läst skyltarna och då egentligen begått vårdslöhet i trafik, säger Göran Dahlin.

Men vägverket ska ändå höja portalerna från och med fredag. I dag står det att portalen är 2.20, men den har i själva verket varit 2.45. Trots detta har alltså fordon kört in i den.

- Nu höjer vi portalen till ungefär 2.60. Det gör också att en del lätta men högre fordon som egentligen kan köra direkt över bron slipper åka omvägen via bussfilen.

Ett annat problem som diskuterats är räcket som delar av brobanans väghalvor under reparationerna. Där har en del bussar haft problem med att man skrapat i sidorna.

- Det sägs så, men bussarna ska kunna köra över och vi har gjort avspärrningarna så smala för att trafiken verkligen ska hålla 30 kilometer i timmen över bron, berättar Göran Dahlin.

Av säkerhetsskäl är ändå den fria ytan mellan vägräckena på bron så stor att det ska gå att öppna en bussdörr om det händer en olycka.

- Vi har också i ett tidigare skede flyttat ut räcket en bit och har ständig kontakt med Länstrafiken om detta, säger Göran Dahlin.

Meningen är också att det ska komma upp trafiklysen som enkelriktar trafiken när arbetet nått så långt att det blir problem med sikten. Någon gång i början av nästa år lär trafiklysena sättas upp.

Som Tidningen redan berättat är det nu också klart att Sandöbron ska kunna renoveras utan att man behöver stänga av hela bron under ett halvår som det först sades.

anders lidén

0612-77 17 60

anders.liden@tidningen.to
Annons
Annons
Annons