Perrongen i Kramfors är för kort för nattågen

Perrongen vid resecentrum i Kramfors är för kort för nattågen, vilket gör att resenärer riskerar att kliva rakt ut på spåret.

För lite drygt en vecka sedan började SJ:s nattåg trafikera södra Botniabanan samt Ådalsbanan. Men perrsongen i Kramfors är för kort för att alla nattågens vagnar ska få plats.

Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg AB, känner till problemet med perrongen i Kramfors. SJ vill helst se perronger där alla vagnar får plats.

– När det gäller avstigning måste vi nu istället informera kunderna om vilket håll de måste gå för att nå plattformen så de inte ska kliva ur tåget och göra illa sig, säger Björn Nilsson till SR Västernorrland.

Det finns nu en risk att resenärer kliver ur en vagn och går rakt ut på spåret. Resenärerna riskerar då att göra sig illa eller behöva gå en bit på spåret för att komma upp på perrongen.

Att gå på spåret är förbjudet och Trafikverket brukar vara tydliga med hur farligt det är att vistas på tågspåren. Men detta är något man inte tagit hänsyn till när perrongen i Kramfors byggdes.

– Vi har byggt perrongen efter de huvudsakliga behoven som finns och det är att köra regionaltågen, det vill säga de tåg som går på dagarna, säger Stefan Lindström, projektledare för Ådalsbanan, till SR Västernorrland.

Det är enligt Stefan Lindström tågpersonalens ansvar att se till att resenärer inte kliver ut på spåren.

– Tågpersonalen måste hjälpa till och dirigera så de vet var de ska kliva av, säger han.

SJ:s personal försöker alltid vara tydlig mot resenärerna och berätta vilka vagnar de ska använda när de kliver ur tåget på korta perronger. Men det har hänt att personer går ur på fel ställe och hamnat på tågspåret ändå.

– Det har tyvärr hänt att resenärer klivit av utanför plattformen och det är olyckligt, säger Björn Nilsson.

Vad tycker du om att perrongen är för kort? Har du själv rest med nattåget från Kramfors perrong? Skriv en kommentar!

Dela
  • +1 Intressant!