Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya flygsäkerhetskrav aktuella

Annons
Nya flygsäkerhetskrav aktuella

Men på Gistgårdsön ligger man långt framme

Hos luftfartsinspektionen diskuterar man nu hårdare krav på så kallade instrumentlandningssystem, ILS, vid landets flygplatser.

- Det är en form av radiostyrning som används för att för att förenkla landningen, berättar driftschef Anders Eriksson på Kramfors/Sollefteå flygplats.

Sådana anläggningar finns framförallt på lite större flygplatser. Och det som nu diskuteras är att införa ett krav på ILS vid flygplatser med lite tyngre jettrafik.

På lilla Kramfors/Sollefteå flygplats finns faktiskt redan ett komplett sådant system vid en landningsbana och ett delvis utbyggt system vid den andra banan.

- Vi installerade detta redan när flygplatsen byggdes 1974 och har sedan moderniserat anläggningen 1991. Den håller nu modern internationell standard.

Förenklat handlar det om två radiohjälpmedel för piloterna vid landning. En radio som mäter och rapporterar flygplatsens kurs på väg in mot landningen. En annan radio som mäter vinkeln mot landningsbanan, en så kallad glidbanemätare

- Det är glidbanemätaren som saknas vid en av landningsbanorna.

En sådan kostar ungefär en och en halv miljon kronor, berättar Anders Eriksson.

Frågan är dock om det kommer att bli aktuellt med att behöva komplettera med en sådan radio.

- Än så länge finns inte ens några internationella krav på detta.

anders lidén

0612-77 17 60

anders.liden@tidningen.to



Kramfors flygplats.

Här finns redan till stor den det säkerhetssystem luftfartsinspektionen nu diskuterar att ställa krav på.

arkivfoto: mona benjaminsen

Annons
Annons
Annons