Kritik mot slopad biljettförsäljning

Jan Mellander på Kramfors kommun är besviken över att SJ slutar att sälja biljetter på tågen samtidigt som resecentrum i Kramfors saknar biljettautomat.

Ingen biljettautomat och ingen möjlighet att köpa biljetter på tåget. Nu surnar Kramfors kommun till på SJ.

Tidningen Ångermanland har berättat om kritiken mot att det saknas en automat för att lösa tågbiljetter på Kramfors resecentrum. Däremot finns möjligheten att lösa biljetter direkt ombord på tåget.

I veckan meddelade dock SJ att man från och med den 15 november slutar med biljettförsäljning på tågen. Den som stiger ombord utan gilltig biljett får betala 1 900 kronor för snabbtåg och 1 200 för övriga tåg. Detta inbegriper biljettpris och en slags straffavgift.

SJ:s natttåg trafikerar i dag Kramfors med en dubbeltur. Efter tidtabellsskiftet den 9 december kommer även SJ:s snabbtåg att trafikera Kramfors med tre dubbelturer på dagtid. Jan Mellander undrar hur äldre och andra med svårigheter att lösa biljett via dator ska göra.

– Nyligen försvann möjligheten att köpa biljetter hos ATG-ombuden. SJ hänvisar också till försäljning hos Seven-Eleven och Pressbyrån, men de finns inte i Kramfors. Det går att lösa biljetter med mobiltelefonen, men hur gör man där mobiltäckningen är dålig?

Han framhåller att kommunen är mycket positiv till järnvägssatsningen, men att SJ inte underlättar för resande från Kramfors. Sedan i mars har Jan Mellander via flera mejl försökt övertyga SJ om att installera en biljettautomat. Nödvändiga ledningar är redan framdragna på resecentrum, men SJ har bland annat motiverat avslaget med att man inte har några fler automater.

– Svaren har varit sena och otydliga. Men ombord på vissa tåg i Norrbotten behåller SJ möjligheten att köpa biljetter. Varför kunde det inte vara så även här, undrar Jan Mellander.

Dag Rosander, presschef på SJ, berättar att man förhandlar med ett ombud som kan bli återförsäljare av biljetter i Kramfors.

– Sedan kan vi senare komma att titta på möjligheten med biljettautomat. Det beror på efterfrågan och hur det fungerar med ett ombud.

Norrtåg, som svarar för den regionala tågtrafiken mellan Umeå och Sundsvall, har inga planer på att sluta med biljettförsäljning ombord på tågen.

Dela
  • +1 Intressant!