Annons
Annons
Annons

Informationsbrist om tillgänglighet

Turistbyråerna i Västernorrland är dåliga på att informera om tillgänglighet. Bara Timrå har uppgifter om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning på sin hemsida.

Det är assistansföretaget Humana som titta på hemsidorna för turistbyråerna i Härnösand, Höga kusten, Ånge, Sundsvall och Timrå. Och det visade sig att det bara var på Timrås sida det fanns en flik med information om tillgänglighet. På de övriga hemsidorna fanns ingen tydlig information om tillgängliga aktiviteter eller evenemang.

– Det förvånar mig inte alls, säger tillgänglighetskonsulent Sven-Åke Sjödin i Kramfors.

Hans erfarenhet är att det krävs någon form av eget intresse för att engagera sig i frågan.

– Om man har en nära anhörig eller kompis med funktionsnedsättning då är man intresserad av de här frågorna. Har man inte det så rullar det på i de vanliga fotspåren och man informerar bara om vad som finns att göra för gemene man.

Sjödin säger också att det inte bara handlar om att informera om vikten av att tillgängligheten finns med utan också om att förklara varför.

– Det skulle behövas utbildningsdagar med aha-upplevelser där deltagarna själva får se hur det fungerar för den som har en funktionsnedsättning. Det finns jättemånga inom offentlig sektor som skulle behöva sådan utbildning.

Från Humanas sida pekar man på att det blivit allt vanligare att inför semestern leta information och göra bokningar via hemsidor.

– För många föräldrar som har barn med funktionsnedsättning tar omvårdnaden mycket tid och energi och de har inte möjlighet att ringa runt och leta efter tillgängliga alternativ. Att på turistbyråernas hemsidor informera om tillgängligheten är enkelt och skulle underlätta semesterbokningen för alla, säger Jonatan Arenius, projektledare på Humana, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons