Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förskolebarn styr robotars rörelser med dataprogrammering

/
  • Charlie Larsson och Kevin Lopez utforskar digitala miljöer i form av färger och former.
  • Ida Nordvall, IKT-pedagog i Kramfors kommun, tillsammans med barn på Kaptenens förskola.
  • Molly Svensson, Matilde Åhlin och Aliz Wikner Ögren använder en läsplatta/lärplatta.
  • Ida Nordvall visar barn på Kaptenens förskola hur man använder en läsplatta/lärplatta.
  • Ida Nordvall visar Charlie Larsson en läsplatta/lärplatta.

Digital teknik är nu vardagsmat även för barn i förskolan. Men den måste användas på rätt sätt, aldrig vara ett tidsfördriv.
– Barnen ska vara producenter, inte konsumenter, säger Ida Nordvall, nybliven informations- och kommunikations-pedagog i Kramfors kommun.

Annons

Barnen på Kaptenens förskola i Kramfors följer instruktioner från olika slags pilar som är uppsatta på en vägg. Pilarna visar hur barnen ska gå i ett rutmönster som är utlagt på golvet. När de gjort korrekt enligt pilarnas anvisningar hamnar de precis på den ruta det var meningen att de skulle nå.

Metoden efterliknar det systematiska arbetssätt som är typiskt för dataprogrammering, att ta steg för steg till dess målet är uppnått. Barnen får en känsla för hur ett sådant arbete går till.

– De programmerar med hela kroppen och det blir inte så abstrakt, säger Ida Nordvall.

Ida Nordvall har jobbat som förskollärare sedan 2003. Under hösten omvandlades en femtedel av hennes tjänst på Kaptenens förskola till IKT-pedagog. Hon ska utveckla, handleda och inspirera sina kollegor vid förskolorna i Kramfors kommun inom den digitala tekniken. Ingen tror väl längre att Internet är en fluga utan det gäller att barnen tidigt får bekanta sig med den teknik där utvecklingen bara går allt snabbare.

– Vi utbildar ju barn som ska börja jobba om 20 år, säger Ida Nordvall.

Som ett nästa steg programmeras små robotar att röra sig på önskat sätt efter rutmönstret. De är inköpta genom ett samarbete med Ådalsskolan. Förskolan jobbar också tillsammans med Idéverkstan för att tillverka robotdräkter. Kreativitet och skaparglädje ska uppmuntras på olika sätt.

Läsplattan, eller lärplattan, används flitigt på förskolorna. Men det måste alltid finnas ett syfte.

– Om vi har varit i skogen och filmat med den kan vi sedan studera myrornas liv. Men det går även att reflektera pedagogiskt genom att upptäcka vad som väckt barnens intresse och utnyttja det.

Med filmer som laddas ned och visas på filmduken kan barnen resa till jordens alla hörn, eller ut i rymden om de vill. Man gör egna animerade filmer med lerfigurer. De minsta kan lyssna på ljud från olika djur, öva sin språkutveckling och inspireras av färger och former.

Det är inte meningen att lärplattan ska ersätta alla traditionella pedagogiska hjälpmedel, även om den också kan användas för att lägga pussel eller spela memory. I förskolans läroplan, LP Fö 98, sägs att man ska använda den moderna tekniken.

– Digital kompetens räknas dessutom som en av EU:s åtta viktiga grundkompetenser, säger Ida Nordvall.

Förskolebarnen får lära sig att ha ett källkritiskt synsätt på sådant de ser på nätet.

– De gjorde en film som klipptes så det såg ut som att alla barn gick in och fick plats i ett litet torkskåp. På så sätt förstod de hur lätt det är att manipulera och luras. Nätikett är också viktigt. Att till exempel inte lägga ut bilder på någon som inte vill att man gör det.

Tillsammans med sina kollegor inom förskolan har Ida Nordvall i höst haft pedagogiska caféer för utbyte av tips och erfarenheter. Från nyår utökades hennes arbete som IKT-pedagog mot förskolan till en 50-procentstjänst. Dessutom ska hon på den andra halvtiden jobba med digitala satsningar på gymnasiet i samarbete med det makerspace ska byggas upp på Ådalsskolan.

Annons
Annons
Annons