Vi har provåkt Ådalsbanan

Det går hissnande fort när vi i 180 km/tim närmar oss bron över Älandsfjärden. Vi klockar restiden mellan Kramfors och Härnösand som visar 25 minuter! Allehanda har provåkt Ådalsbanan tio dar innan trafikstarten den 1 augusti.

Vi kliver på Norrtågs regionaltåg, Coradia Nordic XC62, på järnvägsstationen i Kramfors. Helena Morin från Trafikverket, ansvarig för testkörningen på Ådalsbanan hälsar välkommen.

– Allt har gått bra hittills, med undantag av några fel i datasystemet. Det är en komplex teknik som inte kommer att påverka trafikstarten, säger hon.

Pontus Karlsson, 27 år, heter lokföraren. Efter 60 veckors lokförarutbildning i Boden har han under 1,5 år kört sträckan mellan Umeå och Örnsköldsvik. Via dataskärmar har han full koll på vad som händer. Miljön är som hämtad från en flygplanscockpit.

– Det går att köra helt med farthållaren, men på sträckan mellan Kramfors och Härnösand kommer vi att köra manuellt eftersom det är hastighetsbegränsningar på några avsnitt, berättar han.

Tåget styrs via det nya signalsystemet ERMTS som kan liknas med en jättedator som kommunicerar via ett trådläst nätverk i rälsen. Inga signaler, mer än bommarna vid de vägövergångar som inte är planskilda.

En fripassagerare, en humla från Umeå, har tagit sin i cockpit. Den är lite förvirrad, men håller sig på behörigt avstånd.

Vi passerar mötesstationen i Sprängsviken i 80 km/tim , ökar till 100 km/tim, men vid en ny inbromsning vid Gustafsvik sänks farten till 70 km/tim. När vi skymtar Högakustenbron är det som en osynlig hand skjuter på tåget. Vi passerar Utansjö i 180 km/tim och håller samma fart genom tunnlarna ner mot Härnösand.

Det är en mäktig upplevelse att susa fram genom tunnlarna. Men samtidigt ingen känsla att det går för fort. Tvärtom försvinner fartkänslan, det känns nästan som att flyga.

– Den nya järnvägen med dess lutningar gör att man nästan blir fartblind, säger Pontus Karlsson.

De nybyggda Coradiatågen sattes i trafik i december i fjol och har haft en del barnsjukdomar. Starten blev en mardröm med flera inställda turer för tågoperatören Botniatåg. Efter flera besök på verkstad ska problemen nu vara åtgärdade och Norrtåg lovar att trafiken kan starta som planerat den 1 augusti.

Vi slås av den vackra vy som vi passerar. När vi passerar Saltviksanstalten och närmare oss Murbergstunneln bromsar Pontus Karlsson ner till 160 km/tim och plötsligt är vi inne på Härnösands järnvägstation.

Gick det så fort, vi tittar på varande, jag och fotografen Gunnar Stattin.

Den nya tidtabellen ligger nu ute för beskådande. Som snabbast kommer att kunnas ta sig från Härnösand till Örnsköldsvik på en timme och tre minuter. Resan från Ö-vik till Sundsvall tar nästan två timmar. Flaskhalsen blir mellan Härnösand och Sundsvall som tar 51 minuter.

Vi fick ingen möjlighet att åka till Sundsvall. Helena Morin kunde inte utverka ett sådant tillstånd, riktigt varför fick vi inte reda på.

Testtåget lämnar Härnösands station söderut och vi står på perrongen och konstaterar snabbt att Ådalsbanan kommer att påverka våras resvanor i framtiden.

För den ishockeyintresserade kan vi redan nu avslöja att Botniatåg planerar speciella hockeyresor från Härnösand, via Kramfors till Ö-vik när Modo har hemmamatcher.

När SJ ska börja trafikera sträckan med sina fjärrtåg mellan Umeå och Stockholm är inte fastlagt. Under hösten får resenärerna räkna med tågbyte i Sundsvall. Enligt SJ hoppas man kunna starta trafiken 1 december.

Dela
  • +1 Intressant!