Tömde konto på 150 000 kronor

En kvinna i Härnösand har blivit av med 150 000 kronor. Jörgen Bladin, polis i Härnösand, utreder ärendet.

En våg av internetbrott har anmälts till polisen i Härnösand. Det handlar om så kallade trojaner som har tagit sig in i hemdatorer. I ett fall har en Härnösandskvinna länsats på ett konto hos Nordea som innehöll 150 000 kronor.

– Vi undersöker det närmare och kan inte säga om hon verkligen har förlorat pengarna, säger Jörgen Bladin hos Härnösandspolisen.

Klart är att pengarna har flyttats från hennes konto till ett annat konto. Vem som äger kontot är inte kartlagt.

Det handlar troligen om en trojan som har tagit sig in i datorn. Någon person utomlands har tagit sig in i datorn genom att kopiera mjukvara från Microsoft. Interpol är inkopplat och misstankarna leder mot kriminella hackerligor i Östeuropa.

Problemet för polisen att man bara kan spåra 30 dagar tillbaka eftersom avtalet med polisens teleleverantör då går ut.

– Det gör att det är svårt att gå till botten med det eftersom vi inte hittar ip-numren. Det är också svårt att samordna utredningsarbetet med andra polisdistrikt. Vi hoppas att bankerna tar sitt ansvar och hjälper oss, säger Bladin.

Flera bankkunder har blivit uppringda av sina banker som fått larm om trojaner via sina säkerhetssystem. De drabbade har tvingats byta bank-id och pinkod. I flera fall har man tvingats omformatera hårddiskar eller i värsta fall tvingats byta ut datorn till en modernare.

Värst drabbade är privatpersoner med äldre operativsystem där det är lättare för trojanen att ta sig in. För att vara på den säkra sidan måste man kontinuerligt uppdatera operativsystem eftersom virusskydden inte står emot dem.

– Vi blir bättre och bättre på att utreda den här typen av brott, men det tar tid, säger Jörgen Bladin.

Nordea är väl medveten om problemet.

– Det yttersta ansvaret för vilka program som finns i datorn vilar alltid hos kunden. Råkar man ut för den hör typen av problem är vårt råd att avbryter snabbt vi minsta lilla misstanke och kontaktar vår kundsupport och gör en polisanmälan, säger Erik Dunham, pressansvarig hos Nordea.

Om kunden förlorar pengar, ersätter banken?

– Ja, under förutsättning kunden har varit uppmärksam på ett korrekt sätt, säger Erik Dunham.

Dela
  • +1 Intressant!