Annons
Annons
Annons

"Tåget är bäst i klassen"

I augusti nästa år kommer SJ:s nya snabbtåg SJ 3000 finnas i trafik på sträckan Umeå - Stockholm. Det lovar SJ och tågtillverkaren Bombardier.

Problemet med det nya trafiksystemet ERTMS är nu löst och från SJ och Bombardier som ger grönt ljus för de nya snabbtågen som ska trafikera sträckan.

– Vi har nu fått garantier att det ska fungera när det gäller våra tåg som ska köra på sträckan. säger Jan Forsberg.

SJ satsar 6 miljarder på en nya snabbtågen. Förutom teknik har SJ också anställt extra personal i trafikledning och information till resenärerna.

– Nu har vi en tågflotta som genomgått en upprustning som ska fungera bättre i alla väderleker, fortsätter Forsberg.

Från SJ beklagar man att det har blivit förseningar och man jobbar intensivt med att få tillbaka sitt förtroende igen efter vinterns problem.

De nya SJ 3000-tågen är byggda för att klara svåra vinterförhållanden och när det gäller framkomligheten så är det en stor skillnad jämfört med X 2000 tågen.

– Skillnaden mellan SJ 3000 och X 2000 är som att köra en fyrhjuldriven bil i snöstorm, du kommer fram. De nya tågen har drivning på alla hjulaxlar jämfört med de lokdrivna X 2000-tågen, fortsätter Jan Forsberg som är medveten om att tålamodet börja tryta hos lokala politiker och resenärer.

– Självklart ska du komma ner i tid till Stockholm för mötet, säger Forsberg.

Problemet med ERTMS har handlat om mjukvaran i datorerna, framförallt på Ådalsbanans sträckning mellan Härnösand och Sundsvall när det gäller dirigeringen av vägbommar där det saknas planskilda korsningar.

– Våra tekniker har nu löst problemet, säger Klas Wåhlberg, vd i Bombardier.

– Problemet hade aldrig behövt uppstå om vi haft en bättre tidtabell med tester och provkörning. Tiden har varit för pressad och så här i efterhand borde man väntat med att öppna trafiken på Botniabanan, säger han.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons