Annons

Starten på Ådalsbanan

Under onsdagen skrevs det historia i Ådalen. Efter många turer är järnvägstrafiken äntligen igång på Ådalsbanan. – Underbart, det här är efterlängtat, säger Katarina Persson VD på Botniatåg AB som är operatör för Norrtåg.

Åtta turer i vardera riktning mellan Umeå-Sundsvall på vardagar och fem turer på helgerna för att sedan utökas med ytterligare en tur per dag från 9 december. Och till ett pris som är lägre än vad man får betala för bussbiljetten på motsvarande sträckor.
Det borde vara upplagt för en succé om nu tågen kommer i tid förstås...
Tidningen Ångermanland åkte sträckan mellan Kramfors och Härnösand som tog 23 minuter. Det anlände till Kramfors kl 08.42, elva minuter försenad på grund av växelfelet i Hussjöby, söder om Härnösand. Därför tvingades tåget vänta på mötesstationen i Solum i cirka 10 minuter.
På perrongen i Kramfors har det inte stannat ett persontåg sedan 2001 då trafiken upphörde. Där sitter Christoffer Wallenius, student på Mittuniversitetet i Sundsvall, tillsammans med sin pappa Petri. Tågresan till Sundsvall ska ta en timme och 27 minuter. Bussresan tar nästa 20 minuter längre.
– På tåget kan jag surfa på datorn eller göra skolarbetet, jag ser bara fördelar med tåget, säger han.
Petri tror att tåget blir ett lyft för Kramfors och han hoppas att Kramfors flygplats blir ett regionalt kommunikationsnav.
– Det var verkligen klokt att bygga en station vid flygplatsen säger han.
Tåget närmar sig Höga kustenbron och farten är snabbt uppe i 180 km/tim.
– Tur att man inte behöver köra så fort med bilen, skämtar Pontus Högberg från Kramfors.
Pontus jobbar extra hos Hertz biluthyrning och idag måste han hämta en hyrbil i Härnösand eftersom alla bilar som finns i Kramfors är uthyrda. Han bokade en biljett via nätet.
– Trodde att biljetten gällde buss och blev positivt överraskad att få åka tåg i stället. Dessutom är det billigare att åka tåg, min biljett kostade bara 50 kronor. Det blir många tågresor framöver, säger han.
Botniatåg bjuder på kaffe och med vetebullar under premiärdagen, den glada stämningen smittar av sig.
Magnus Hedman från Upplands Väsby är på väg till Luleå för att hälsa på sina släktingar. Efter tågbyte i Sundsvall är han nu ombord på Botniatåg norrut. Östrandsfabriken passeras på höger sidan och vi närmar oss Timrå station.
– Satsningarna på järnvägen i Norrland är ni väl värda, säger han. Det är verkligen på tiden och anledningen till att jag valde tåget i stället för flyget var förstås att få vara med på premiären. Det är ett trevligt tåg med fikavagn. Dessutom utlovas gratis wifi-uppkoppling längre fram i höst.
Tågstarten borde få bussbolagen att darra inför framtiden.
– Tåget ska inte bli en konkurrent till bussen, påpekar Lena G Olsson, marknads- och affärsutvecklingschef på Botniatåg AB.
– Alla ska bli vinnare.
Hur då?
– Vi ska ta från bilismen. Fler och fler bilförare kommer att inse att det är stora fördelar med att arbetspendla med tåg. Du tar bussen till järnvägsstationen och sedan buss till jobbet när man är framme. Därför ligger många avgångar i anslutning till arbetsdagens början och slut, säger Lena G Olsson.
Men cykelpendlarna får vänta med att ta ombord cykeln, trots att tågen på ett enkelt sätt skulle kunna ta emot cyklar.
– Det blir alldeles för krångligt eftersom vi inte kan garantera att de får plats. Men går det att finna lösningar i framtiden så är vi inte främmande för att ändra på oss, säger Lena G Olsson.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons