Annons
Annons
Annons

SMS-bluff drabbar många

Under den senaste tiden har många västernorrlänningar fått ett sms där man påstås ha vunnit en produkt från Apple. Men se upp: Klickar du på länken kan du istället bli en förlorare! Alltihop är nämligen en bluff.

"Grattis, du har valts ut för en fri gåva från Apple. Besök win.winz.cc och ange koden 6417 få din gratis-Apple-produkt!" Så står det i det sms som skickat ut till tusentals svenskar de senaste veckorna. Även många västernorrlänningar har överraskats av vinstmeddelandet. Men den som fått sms:et bör vara vaksam. Några vinster från Apple existerar inte. Istället är risken stor att du blir blåst.

Sms:et är skickat från ett amerikanskt nummer, men klickar man på länken kommer man inte till apple.se, vilket adressen antyder.

Länken leder så småningom till auktionssajten ziinga.com. Där måste man först skapa ett gratis konto för att få ta del av gratisprodukten. Den som tecknar ett abonnemang riskerar att bli inlurade i ett medlemsskap med tre månaders bindningstid som kostar pengar.

Det är framför allt iphone användare som drabbats.

Konsument Europa, som är en enhet inom Konsumentverket för gränsöverskridande handel inom EU, har varit i kontakt med ziinga.com som dock hävdar att man inte skickat några falska vinst-sms och att man från bolagets sida nu utreder saken.

– Det här är ett relativt nytt fenomen. Men liknande erbjudanden har skickats som mejl tidigare, säger Erik Mattsson på Konsument Europa.

Hur får de tag på våra telefonnummer?

– Det har jag inget bra svar på. Men det vi vet är att det ofta är en utländsk näringsidkare med i bakgrunden när det sker stora utskick via mejl eller mobiltelefon.

Som konsument gäller det att vara vaksam när den här typen av mejl eller sms dyker upp. Men när man gör affärer på nätet eller via telefonen har man inte samma kritiska ögon som i verkliga livet, menar Erik Mattsson Han uppmanar alla abonnenter som mottagit dessa bluff-sms att radera meddelandet.

– Många läser, eller förstår inte, det finstilta. Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Fundera på om det verkar rimligt att sälja så billigt, om det är för bra för att vara sant.

Konsumenter som varit kontakt med Konsument Europa berättar att de i slutändan fastnat i ett kvartalslångt abonnemang hos Ziinga som kostat pengar varje månad och med en uppsägningsavgift om man bryter abonnemanget i förtid.

Annons
Annons
Annons
  • Så handlar du säkert

    Konsument Europas checklista för säker e-handel:

    1. Ta reda på fakta om företaget. Kolla om företagets adress finns utsatt på webbplatsen.

    2. Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål.

    3. Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden.

    4. Läs all information som ges om produkten. Kan den användas i Sverige?

    5. Är priset angivet inklusive porto-, expeditionsavgift och tullavgifter? Annars kan slutsumman bli avsevärt högre än du trott.

    6. Hur lång är leveranstiden?

    7. Kontrollera att företaget har en personuppgiftspolicy.

    8. Lämna inte ut ditt kortnummer för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post. Kontrollera dina kontoutdrag.

    9. Skriv ut och spara din beställning.

    10. Handlar du från utlandet bör du kontrollera om du har ångerrätt.

    Källa: Konsument Europa

Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons