Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Oskyldiga fastnar i larmet på Obs

Oskyldiga fastnar i larmet på Obs

Mitt i lördagsrusningen på Obs ljöd stöldlarmet.

- Så här i efterhand känns det väldigt obehagligt att bli utpekad som tjuv, man känner sig kränkt, säger Härnösandsbon Lennart Svedin.

Han är en i raden av oskyldiga kunder som råkat illa ut på varuhuset Obs i Härnösand.

Förklaringen är ett nytt larmsystem som inte fungerar som det skall göra. Ett problem som skakar branschen.

- Det stämmer att vi har problem, hela branschen är drabbad, medger stormarknadschef Anders Sjölinder.

Stölder och snatterier är ett stort problem för handeln. För att skydda produkterna används olika märkningssystem. Tekniken bygger på att en larmad produkt endast kan avlarmas av personal i kassan.

Det finns tre olika larmsystem. Den mest vanliga är den med plastlåsning. När den bryts i itu upphör larmet att fungera. I ett annat system används färgampuller som missfärgar produkten.

Det tredje systemet är mer sofistikerat och det är detta system som drabbat så många oskyldiga. Tekniken används framförallt i konfektionsvaror. I klädesplagget syr man in en speciell tråd som bränns av i kassan.

Men det visar sig nu att tekniken har stora brister. När man har tvättat sitt plagg är nämligen risken stor att tråddelarna får kontakt med varandra igen. På så sätt aktiveras larmet igen, något som drabbade Lennart Svedin.

- Det var väldigt pinsamt, en massa folk och luciauppträdande dessutom. Från början förstod jag inte vad som var på gång. Det kom snabbt en kille som sa att det troligen var ett fel på mina byxor som köptes för några månader sedan, berättar Svedin.

När händelsen inträffade så tänkte Lennart inte så mycket på det inträffade. Men när han kom hem växte ilskan inombords.

- Det är ju hemskt att råka ut för en sådan här sak när man är oskyldig. Och jag är ju inte ensam om att ha råkat illa ut, säger Svedin.

På Obs-varuhuset är man väl medveten om problemet. Personalen är medveten om situationen. Med hjälp av en speciell larmspade kan man snabbt konstatera om larmet finns kvar.

- Men det är inte bara våra varor som larmar, säger Anders Sjölinder.

Han berättar om ett fall nyligen där en person med ett par byxor som köpts på postorder löste ut larmet i kassan. Det visade att larmtråden fanns kvar i byxan.

- Vi har också problem med låneböcker från sambiblioteket. Vår personal är instruerade att fråga om de bär med sig böcker. Smink är också ett problem, säger Sjölinder.

- Jag själv har fastnat i larmet. Det var mitt telefonfodral som jag köpte i Madrid.

Men, ska det verkligen vara så här?

- Alternativet är att vi tar bort larmen. Men då ökar svinnet och därigenom blir priserna högre. Vi är inte ensamma om problemet, det gäller hela branschen, säger Sjölinder.

Hur ofta inträffar det?

- Någon gång i veckan.

Vad säger kunderna?

- De yngre har förståelse för problemet medan de äldre blir skärrade av situationen.

Ola Thelberg

0611-554826

ola.thelberg@tidningen.to
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons