Annons
Annons
Annons

Motorkrönika: Utse syndabock

Det är likt varje år.

Djupa hål i grusvägarna, sprickor och hål i asfalten inne i stan och osopade vägar som dammar vid minsta lilla påkörning.

Har det blivit sämre med åren med vägunderhållet?

Ja, hävdar läsarna på allehanda.se.

Bilden på Lars-Åke Krantz i Gussjö utanför Härnösand, stående med halva kroppen nere i ett hål på grusvägen mellan Gussjö och Hälledal, talar sitt tydliga språk.

Varför har det blivit så här?

En förklaring är den snabba avregleringen där staten har sålt ut verksamheter i rasande snabb takt.

Det finns kritiker som kallar det kvartalsekonomi. Numera sköts landets vägar, även järnvägar på entreprenad. Det kan även handla om underentreprenader till huvudentreprenader. Alla inblandade vill tjäna pengar så snabbt som möjligt.

När det blir problem finns det en tendens att skylla på varandra och ingen som vill ta ett fullt ansvar.

När Vägverket och SJ skötte vägar och järnvägar var det en hederssak att det fungerade. Växlarna var skottade och tågen kom i tid. De som plogade vägarna och fyllde igen hålen såg till att det var farbart året runt.

Där ligger nog en del i förklaringen att vi har så dåliga vägar och att tågen aldrig kommer i tid.

Men att vrida klockan tillbaka i 70-talet är förstås otänkbart, det inser även jag.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons