Annons

Krav på upprustning i Ådalen

Västernorrland visar stor enighet om vilka satsningar som är viktigast på järnväg och vägar. Dubbelspår på ostkustbanan till Härnösand och upprustning av sträckan Långsele-Nyland står högst på dagordningen.

Enigheten understryks i ett yttrande från länsstyrelsen, landstinget och kommunförbundet i Västernorrland där de allvarligaste bristerna och största behoven lyfts fram.

Mottagare är Trafikverket som på regeringens uppdrag genomför en översyn av kapacitetsbristerna i det svenska transportsystemet.

– Det är glädjande, och ett styrkebesked, att vi talar med en gemensam röst i denna viktiga fråga för Västernorrland. Bättre kommunikationer är nödvändiga för fortsatt tillväxt och sysselsättning, säger landshövding Bo Källstrand i en presskommentar.

– Bra att Trafikverket tydligt identifierat kapacitetsbristen på kustjärnvägen mellan Gävle och Sundsvall. Vi anser dock att ett dubbelspår Gävle-Härnösand måste komma till stånd ännu snarare. Det första steget är att avsätta resurser för att utreda och planera utbyggnaden av hela sträckan, säger landstingsstyrelsens ordförande Per Wahlberg.

– Vi är nöjda med förslaget om kraftfulla förbättringsåtgärder på Ådalsbanan mellan Långsele och Nyland. I dag är sträckan i uselt skick trots att den är ett viktigt avlastningsspår för gods för flera av länets större företag. Vi vill också att Trafikverket utreder ett triangelspår i Nyland, säger kommunförbundets ordförande Glenn Nordlund.

Länet vill även prioritera åtgärder på Mittbanan, triangelspår i Maland och Bergsåker samt upprustning av Tunadalsspåret. På vägsidan nämns förbifart Örnsköldsvik och förbifart Härnösand.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons