Annons

Inga trafikpengar till Norrland

/

Dubbelspår mellan Gävle och Härnösand dröjer länge än. I regeringens infrastrukturproposition lyser projektet på Ostkustbanan nästan helt med sin frånvaro.

Regeringen vill satsa totalt 522 miljarder kronor på infrastruktur under de tolv åren 2014-2025.

– Sverige behöver ett transportsystem som binder samman hela landet och bidrar till fler jobb och konkurrenskraftiga företag. Vi vårdar det vi har, samtidigt som vi bygger för framtiden, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i en kommentar till förslaget som lades fram i går.

86 miljarder avsätts till drift och underhåll och reinvesteringar i järnväg. 155 miljarder kronor går till vägunderhåll.

Resten ska användas till att utveckla transportsystemet. Geografiskt trycker man särskilt på Ostlänken för snabbtåg mellan Stockholm och Linköping, dubbelspår Göteborg-Borås, upprustning av Malmbanan och vägen mellan Pajala och Svappavaara samt förhandlingar i Stockholms län om att bygga ut tunnelbanan.

Ostkustbanan omnämns tre gånger i den 219 sidor långa propositionstexten. En gång som remissinstans, en gång som problem för pendeltåg i Stockholmsregionen och en gång som ett av åtta åtgärdsförslag från Trafikverket Region Mitt.

Det är långt ifrån några löften om pengar till dubbelspår på sträckan norr om Gävle.

Landshövding Bo Källstrand hade hoppats på högre prioritet.

– Jag har väl kommit över den värsta besvikelsen. Jag har förstått att det ser ut på det här viset. Men nu arbetar Trafikverket vidare med åtgärdsplaneringen och ska lämna ett förslag under våren.

– Ostkustbanan är i hög grad med där. Jag är ganska så övertygad om att vi får in dubbelspår på delar av sträckan, säger han.

Sämre konjunktur och högre arbetslöshet kan komma att skynda på olika projekt. Om och när regeringen gör en satsning i den andan gäller det att ha planerna klara.

I Västernorrland pågår redan en järnvägsutredning för sträckan Sundsvall-Härnösand.

En tung faktor är också att Ostkustbanan klassas som Core network i Europa vilket i princip kan ge 20 procent av finansieringen från EU.

– Ansökan från svensk sida ska lämnas 2014. Jag hoppas och räknar med att delar av dubbelspåret i varje fall finns med då, säger Bo Källstrand.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons