Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hård kritik motFerenc Szeplaky

Annons
Hård kritik mot

Ferenc Szeplaky

- man kan inte använda

Gud som en springpojke

En representant för Svenska kyrkan är starkt kritisk till frälsningssoldaten Ferenc Szeplakys hot om att Herren Jesus kommer att ta makten från Ingvar Wiklund med flera om kommunen inte ändrar ståndpunkt i fallet André Lockner.

- Om vi hotar med repressalier från Gud är vi illa ute. Gud skulle aldrig befatta sig med sådana gärningar. Det skulle bli ett moraliskt förfall, säger Anna-Maria Larsson, kyrkoherde i Alnö församling.

- Det här är mina egna åsikter, och de står jag för, säger Anna-Maria som jobbat inom Svenska kyrkan i 27 år.

Hon tycker inte om att Ferenc Szeplaky missbrukar Guds namn för att få sin vilja igenom.

- Det är inte bra att använda Gud för påtryckningar och hot. Här görs Gud liten, ja till en springpojke för att man ska kunna uträtta sina ärenden utifrån vad man själv tycker.

- Dessutom tror jag inte att det är legitimt att ta sitt liv för att genomdriva en sak. Det kan inte vara Guds mening. Det är nämligen så, att när det handlar om rätt eller fel kan vi i alla lägen använda Gud och Bibeln, säger Anna-Maria Larsson och fortsätter.

- Vi måste rätta oss efter lagar och förordningar. Tycker man inte om det finns rätten att opponera sig och föra en dialog. För den skull får man inte slänga fram Gud i tid och otid. Det här ger helt fel signaler. Gud finns ändå. Han är överallt, mitt ibland oss.

Anna-Maria Larsson tycker dock att Ferenc Szeplaky gör rätt som engagerar sig.

- Han kämpar för en sak, och det är bra. Men man kommer ingen vart genom att hota. Sånt här måste lösas på ett annat plan. Hur skulle framtiden se ut om vi hotar med att använda Gud. Ska vi ha terrorattacker som genomförs i Guds namn. 2001 var ett oerhört år. Det är det talande ordet mellan människor som måste gälla, säger Anna-Maria Larsson.

Ferenc Szeplaky svarar så här på kritiken:

- Jag vill påstå att Anna-Maria Larsson abdikerat från sitt kristna uppdrag som präst. Jag vill ställa ett par frågor till henne.

- För det första; vad tycker hon om Ghandis hungerstrejk för sitt land på 1940-talet?

- För det andra; vad tycker hon om Martin Luther Kings agerande?

- Anna-Maria Larsson är kritisk mot mig ur demokratisk synpunkt, och då är hon i så fall kritisk mot hela Frälsningsarmén. Vår soldatinstruktion visar att jag får vidta drastiska åtgärder. Jag hotar dessutom ingen om jag svälter mig till döds. Det är Herren Jesus som talat om det för mig.

- Nu är det André Lockner det handlar om. Han håller på att glömmas bort i debatten. Jag kör mitt lopp så får Anna-Maria Larsson köra sitt. Hon har abdikerat, och vill hon ha en teologisk diskussion så gärna för mig. Jag är mycket väl påläst, säger Ferenc Szeplaky.

Att Ingvar Wiklund slutar som kommunstyrelsens ordförande efter mandatperioden, är enligt Szeplaky Guds verk.

- Nu trillar den första, och det kommer att bli fler om man inte ändrat ståndpunkt till i morgon (läs i dag) klockan 09.00, när min hungerstrejk sätter igång.

Om detta säger Ingvar Wiklund:

- Demokrati och Gud är två skilda saker.

Egon Sundlöf

0611-55 48 24

egon.sundlof@tidningen.to
Annons
Annons
Annons