BMW:s 3-serie lever länge till

BMW verkar vara experter på överlevnad.Hur länge kan en bilmodell leva? Den frågan ställer jag mig efter några dagar med BMW:s nya 3-serie.

3-serien är en klassiker, eller en ikon i bilbranschen. När jag körde föregångaren i fjol berömde jag den för väghållningen och för den snåla dieselmotorn som är i världsklass. Men det blev minusbetyg till stolarna och det trånga insteget.

Nu gör jag det igen, på samma punkter men med skillnaden att trean numera är rymligare i baksätet.

I nya 3-serien går det att åka med två vuxna där bak utan att knäna tar i. Med en längd på 4,62 meter är den nio centimeter längre än sin föregångare. Fem av dem har hamnat mellan hjulaxlarna, vilket betyder mer plats i baksätet. Det är en välkommen förbättring.

På förarplats är det som förut. Det är bökigt att pressa sig ner i de skålade stolorna som dessutom är krångliga att justera i höjdled. Hade BMW lyssnat på min "gubbkritik" förra gången borde det vara fixat. Men en BMW är inget man lånar ut hur som helst och då räcker det med en fast justering, tycks man resonera,

Med mina 187 centimeter i strumplästen upplevs förarmiljön som trång. Väljer jag stolens bottenläge känns det som att man ligger i bilen, hissar jag upp den några centimeter nuddar håret i taket. Visserligen har testbilen taklucka som innebär att innertaket sänks med någon centimeter, men så trångt borde det inte vara i en bil som har blivit större på alla längder.

Nu lämnar vi det negativa, jag vet att många BMW-älskare tycker att jag är gnällig. För BMW är ju en bil för riktiga bilentusiaster och perfektionister.

Det är svårt att hitta en bil med bättre vägegenskaper. Ta ut den på en kurvig grusvägväg och du kan njuta av en knivskarp styrning och strålande, enormt fin väghållning. På fin asfaltväg är den en underbar vägmaskin.

Tre körlägen går att välja mellan, mot ett prispåslag förstås; snålläget ECO, normalläget Comfort och ett Sportläge. Normal och ECO ligger nära varandra. I sportläget blir den något styvare i väghållning och snabbare i gaspådrag.

I testbilen sitter tvålitersdieseln. Första testet i ECO-läget efter 10 mils körning på landsväg visade den 0,42 liter/mil, det är en riktigt bra siffra. I stadskörning landade jag på 0,65 liter/mil, även det en bra siffra.

Motorn har en tendens att bli "rå" i gången på låga varv så det gäller att hantera kopplingen på rätt sätt för att undvika onödigt motorstopp.

Utseendemässigt har den fått en tuffare front, den har också blivit lägre och bredare. Testbilen är fullproppad med extra utrustning och kostar 428 900 kronor. Men det går att köpa en snikversion för "endast" 300 900 om man nu kan avvara allt "lull-lull".

  • BMW 320d

    Pris: 428 900 kronor (testbilen är extrautrustad)

    Motor: Fyrcylindrig diesel på 2 liter. Effekt 184 hk. Vridmoment 380 Nm.

    Drivning: Bakhjulsdrift. Manuell växellåda 6-växl.

    Prestanda: 0-100km/tim 7,5 sek. Toppfart 235 km/tim

    Bränsleförbrukning: 4,5 lit/100 km blandad körning (fabrikens uppgift)

    Vikt: 1495 kg (tjänstevikt)

    Miljö: 117 gram CO2/km

Dela
  • +1 Intressant!