Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Robusta Land Cruiser klarar djupt vatten

+
Läs senare
/
  • Toyota Land Cruiser är en stråtålig maskin. Den ska klara riktigt besvärlig terräng, även lutningar på 42 grader.
  • Den 4-cylindriga 2,8 liter motorn har blivit tystare i gången.
  • Förarmiljön är ombonad i Land Cruiser. Det är lätt att hitta en bra körställning.
  • Den högerhängda bakdörren är praktisk ute i skogen men inte när man ska lusta utanför mataffären.

Den tål det mesta. Världens mest sålda fyrhjusdrivna bil. Robusta Toyota Land Cruiser har finslipats. Nu tystare än sin föregångare. Vi har provkört den.

Den stryktåliga ikonen syns med blå-vita FN-flaggor i konfliktområden, även Zlatan Ibrahimovic har den garagerad i fjällstugan i Åre. Det är Drömbilen för hästägare och skogsägare

Över fem miljoner Landcruisers har sålts sedan 1950-talet. Den lanserades först under namnet BJ och var inte helt olik klassiska Willys Jeep. Förklaringen var att modellen skulle säljas till den amerikanska armén.

Det är egentligen en lyxig terrängbil med mycket macho. Med sina 2,5 ton som ger den avtryck i trafiken.

Senaste modellen kallas 150 och kan utrustas med sju säten. Förarmiljön är ombonad, det finns en kylbox mellan framsätena när ökenvärmen sveper fram över Norrland.

Baksätespassagerarna har också tillgång till sin egen luftkonditioneringskontroll. Deras säten kan justeras oberoende av varandra för att underlätta insteget.

Det är i riktigt besvärlig terräng som Landcruisern trivs allra bästa. Jag testade att köra genom den stora plogdrivan efter nattens snöfall. Vrider om knappen i mittkonsollen som låser differentialerna och kopplar in lågväxeln. Hur tryggt som helst till grannarnas stora förundran.

Känslan är att man kliver in i en lastbil genom det höga insteget. På landsvägen är man kung, det är en bil som ger respekt.

Fyrhjulsdriften är permanent. Landcruisern klarar lutningar på 42 grader och kan vada i upp till 70 centimeter djupt vatten.

I den förra modellen satt den en bullrig 4-cyl turbodiesel på tre liters slagvolym och 190 hk. Nu sitter det en betydligt tystare motor, en 4-cyl på 2,8 lit, under huven. Tidigare fanns det en V8-bensin, men den har tagits borts från den svenska marknaden.

Det är svårt att hitta något negativt. Den högerhängda bakdörren är praktisk ute i skogen men inte när man ska lusta utanför mataffären eftersom den tar onödigt utrymme.

Testbilen är den dyraste versionen med sju sitsar och en massa säkerhetsutrustning, priset landar på 669 900 kronor. Men finns det en enklare modell med samma drivlina som kostar 498 900 kronor.

Annons
Annons
Annons